Leszek Golec i Tatiana Czekalska / Beings Bless Us

| Kategoria: Teksty

Komentarze do kazania

Beings Bless Us

Chapter 1

Kazanie na dole

Kazanie-bo jest o niezabijaniu

sensowniej, o powstrzymaniu się od zabijania

Wraz z wglądem, że wszystkie żywe istoty są jednością,

a galeria nigdy nie jest pusta, pojawia się

IMPLANT Drosophila melanogaster

– wyrzeźbiona w ścianie szczelina, z której wyłania się muszka owocowa,

nasz ulubiony performer, który pojawia się w sposób wręcz magiczny,

wystarczy nadgryźć jabłko…

w szczelinie umieszczony jest rodzaj urządzenia pompującego co jakiś czas wino mszalne, czyli coś najlepszego co mogliśmy dać tej niezwykłej istocie, która jest ulubionym obiektem eksperymentów genetycznych.

Grecka nazwa tej czującej istoty to ciemnobrzucha miłośniczka rosy

jej wystąpienie nosiło tytuł INCUBATION, natomiast my byliśmy kuratorami.

Rzecz miała miejsce w 1995 roku w Galerii Wschodnia w Łodzi.

Następny projekt, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Na wystawę w Galerii Laboratorium zaprosiliśmy ludzi i koty.

W ścianach powstały, również implanty, wewnątrz jednego z nich urządzenie pompowało walerianę.

Waleriana uspokaja ludzi i działa pobudzająco, przyciąga koty.

Przy okazji tej wystawy wyprodukowaliśmy pierwszego Awatara, ze złota*.

Jest to małe urządzenie do wynoszenia drobnych, żywych, czujących, ruchomych istot, które mieszkają w galeriach.

Po wyniesieniu wszystkich drobnych mieszkańców, wmurowany został implant, pomalowane ściany.

W podłodze zostało wmontowane urządzenie, które jednym otworem zasysało powietrze, a drugim wypuszczało uzdatnione, odpowiednio zjonizowane.

Pierwszy Avatar wykonany był ze złota, ze względu na jego antyseptyczne właściwości, i przeznaczony był dla pięciopalczastej istoty , później powstały kolejne Awatary, jeden z nich był wymyślony do obsługiwania przez istotę trójpalczastą .

W galerii pojawili się ludzie, przed wejściem, zakładali muzealne kapcie.

W roku 1999 powstał Implant IHS TVlive, jest to koncept SYSTEMU INSECT HOME.

Koncepcja wytwornego wnętrza, pomieszczenia dla żywych, drobnych, czujących, ruchomych istot, które w tym życiu otrzymały niekorzystne ciało owada. Pomyśleliśmy o specjalnych okularach, przez które widać to, co jest wewnątrz w ścianie, czyli kamera zamontowana w ścianie, i za jej pomocą, bezprzewodowo można byłoby oglądać hipotetycznego mieszkańca, który zamieszkał w tym wytwornym wnętrzu, które wyłożone zostało sztucznymi perłami, nie jest ono jednak widoczne z zewnątrz.

I ostatni omawiany dziś projekt, Galeria Art In General w Nowym Jorku, 2002.

W ścianie również umieszczony jest Implant, i na przeciwległej dwa mniejsze.

Pojawili się goście, zwierzęta i ludzie.

I po raz pierwszy pokazaliśmy projekt Awatara BioLogical- rodzaj rękawicy zakończonej dwoma przeźroczystymi półkulami, w które można byłoby złapać owada, i wynieść go w bezpieczne miejsce, a same rękawice rozpuszczałyby się na trawie i stanowiły np. smaczny i zdrowy pokarm dla ślimaków. Materiał, z którego byłyby zrobione to naturalne substancje biologicznie czynne, oczywiście to jest koncept, jedną z właściwości jest uleganie biodegradacji w ciepłej wodzie, są również przyjazne dla środowiska.

Dziękujęmy, również, za udział, w Bloodless Performance- wegetariańskim obiedzie.

* Złoto wykorzystane do wyrobu było przetopione, ze starej rodowej monety.

Na podstawie prezentacji na konferencji EKOLOGIE w Muzeum Sztuki w Łodzi, 26-27 października 2012. Pełen program konferencji: http://ekologiemiejskie.pl/wydarzenia/ekologie-program-konferencji-2

Leszek Golec jest absolwentem Wyższego Studium Fotografii w Warszawie (1985–1989). Od 1985 pracownik Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Od 1988 członek ZPAF. Od 1996 działa w duecie artystycznym z żoną Tatianą Czekalską. Od 1997 członek The International Supreme Master Ching Hai Meditation Associations. Indywidualne projekty w takich instytucjach, jak m.in. CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa), Art in Generali (Nowy Jork), Galeria Wschodnia (Łódź), Muzeum Sztuki w Łodzi; wystawy i projekty grupowe, m.in. w Karakas, Monachium, Istambule, Warszawie, Poznaniu, Bytomiu.

Tatiana Czekalska jest absolwentką PWSSP w Łodzi. Dyplom na Wydziale Projektowania Ubioru w 1995. Od 1996 działa w duecie artystycznym ze swym mężem Leszkiem Golcem. Od 1999 członkini The International Supreme Master Ching Hai Meditation Associations. Indywidualne projekty w takich instytucjach, jak m.in. CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa), Art in Generali (Nowy Jork), Galeria Wschodnia (Łódź), Muzeum Sztuki w Łodzi; wystawy i projekty grupowe, m.in. w Karakas, Monachium, Istambule, Warszawie, Poznaniu, Bytomiu.

Komentarz

komentarzy